سواد زندگی

جلسه ششم: دنیا را قشنگ‌تر می‌کنیم

maharatha

   

بسم الله الرحمن الرحیم

سواد زندگی

   

نویسنده: زهرا مرادی

   

دوره‌ی «سواد زندگی» با هدف ایجاد مهارت‌های ضروری در فرزندانمان برای داشتن یک زندگی سالم، شاد و موفق، توسط کارشناسان و مربیان خانه‌ی کودک و نوجوانِ بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص) برای گروه سنّی 9 تا 12 سال تدوین گردیده است.

   

جلسه ششم: دنیا را قشنگ‌تر می‌کنیم

   

موضوع: مسوولیت اجتماعی

   

چکیده‌ی درس: تغییرات بزرگ از قدم های کوچک آغاز می‌شوند. هر کدام از ما می‌توانیم دنیا را زیباتر و صلح آمیزتر کنیم. در این مسیر باید پشتکار داشته باشیم و خسته و نا امید نشویم.

   

محتوا:

ابتدای کلاس، انیمیشن «انسان» برای بچه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. پس از اتمام فیلم، مربی از دانش آموزان می‌پرسد: بچه‌ها؛ به نظر شما می‌شود این دنیایی را که به چنین وضعیتی در آمده، درست کرد؟ جنگل‌ها و طبیعتی که نابود شده، آب و هوایی که آلوده کرده‌ایم، این همه مریضی‌های عجیب و غریب که به دلیل تغذیه‌ی غلط یا کارهای اشتباه انسان‌ها به وجود آمده، جنگ‌هایی که جاهای مختلف دنیا پیش می‌آید و باعث کشته شدن آدم‌های بی گناه می‌شود، فقر و گرسنگیِ عده‌ای از مردم با وجود این همه نعمتی که خدای مهربان روی زمین قرار داده، ... آیا می‌شود این خرابکاری‌ها را درست کرد یا لااقل اوضاع را کمی بهتر کرد؟ به نظرتان اگر مردم دنیا در چه کارهایی با هم همکاری کنند، دنیای ما زیباتر و صلح آمیزتر می‌شود؟

فرصت کافی در اختیار بچه‌ها قرار داده می‌شود تا راجع به این موضوع فکر کنند، نظرات‌شان را بگویند و آنها را تحلیل کنند.

در ادامه، فیلم «جنگلی که به دست یک نفر ساخته شد»، برای بچه‌ها نمایش داده می‌شود و سپس به آنها این تذکر داده می‌شود که خیلی وقتها تغییرات بزرگ از قدم‌های کوچک ایجاد می‌شوند. اگر هر کدام از ما به این مواردی که گفتیم، پایبند باشیم و از عدم همراهی سایرین، نا امید نشویم، پس از مدتی می‌توانیم دنیا را قشنگ‌تر کنیم. البته همیشه باید تلاش کنیم به روش‌های مختلف، دیگران را هم توجیه و همراه کنیم اما هیچ وقت نباید خسته شویم و اشتیاق‌مان را برای درست کردن جامعه‌مان از دست بدهیم.

لازم نیست سراغ کارهای سختی برویم که انجام دادن‌شان از عهده ما خارج است یا دردسرهای زیادی دارد. می‌توانیم از کارهای کوچک و دوست داشتنی شروع کنیم. یک کار گروهی توسط شما و همکلاسی‌هایتان که سود و فایده‌اش به بقیه مردم برسد. مثلا می‌توانیم یک بازارچه خیریه برگزار کنیم و با سودی که از آن به دست می‌آوریم برای بچه‌های فقیر، میوه یا لباس بخریم. در این بازارچه می‌توانید از خانواده‌تان خصوصا مامان‌های مهربان کمک بگیرید و مثلا غذا یا شیرینی خانگی تهیه کنید و برای فروش به بازارچه بیاورید. یا می‌توانید کاردستی‌های جذابی درست کنید و آنها را در بازارچه بفروشید. یا کارت‌های تبریک تولد یا تبریک عید درست کنید و بفروشید. می‌توانید نشانگر کتاب درست کنید یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید از عهده درست کردنش بر می‌آیید و بقیه هم دوست دارند آن را بخرند.

...

با وجود آنکه برگزاری بازارچه خیریه در مدرسه، تجربه بسیار شیرینی برای دانش آموزان و خانواده‌های ایشان خواهد بود، اما چنانچه به هر دلیلی امکان برگزاری آن فراهم نبود، یک کار گروهی عام المنفعه ی دیگر را پیشنهاد بدهید. مانند:

-          درست کردن یادبودهای زیبا برای کودکان بستری در بیمارستان به همراه دست نوشته‌های دعا

-          ساخت هدیه‌های مختلف برای خانه‌ی سالمندان

دانش آموزان در این فعالیت‌ها می‌توانند کار گروهی و مسوولیت پذیری را تمرین کنند و در عین حال یک کار مفید به نفع جامعه یا مردم دنیا انجام دهند. بسته به پروژه‌ای که انتخاب می‌شود، چند جلسه‌ی آینده به آماده سازی مقدمات این کار اختصاص داده می‌شود.

 

بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص)

 

 

logo-samandehi

جستجو