سواد زندگی

جلسه هفتم: خوشبختی برای همه

maharatha

   

بسم الله الرحمن الرحیم

سواد زندگی

   

نویسنده: زهرا مرادی

   

دوره‌ی «سواد زندگی» با هدف ایجاد مهارت‌های ضروری در فرزندانمان برای داشتن یک زندگی سالم، شاد و موفق، توسط کارشناسان و مربیان خانه‌ی کودک و نوجوانِ بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص) برای گروه سنّی 9 تا 12 سال تدوین گردیده است.

   

جلسه هفتم: خوشبختی برای همه

   

موضوع: مسوولیت اجتماعی / نقش ما در ظهور منجی

   

چکیده‌ی درس: دانش آموزان تا اینجا به اهمیت مسوولیت پذیری و همچنین نقش و مسوولیت خود در داشتن جامعه‌ای شاد و سالم پی برده اند. در این جلسه به آنها این تذکر مهم داده می‌شود که یکی از کارهای مهمی که می‌توان برای خوشبختی همه (خودمان، خانواده‌مان، دوستان‌مان، کشورمان و همه‌ی مردم جهان) انجام داد، دعا برای ظهور منجی است.لذا به عنوان یک مسوولیت مهم اجتماعی، همگی متعهد می‌شوند هر روز برای ظهور امام زمان دعا کنند.

   

محتوا:

بچه ها؛ یادتان است گفتیم هر کدام از ما می‌توانیم شهرمان، جامعه‌مان و حتی دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را به جایی بهتر، سالم‌تر و شادتر تبدیل کنیم؟ گفتیم بهتر است به جای غر زدن که چرا اوضاع آنطوری که باید باشد نیست، یک کار مفید انجام دهیم و اندازه‌ی خودمان شرایط را بهتر کنیم. مثل همان مردی که روزی یک درخت کاشت و بعد از چند سال جنگل بزرگی شکل گرفت. یا مثل کاری که با راه اندازی بازارچه انجام دادیم و به افرادی که وضع مالی خوبی نداشتند کمک کردیم.

حالا امروز می‌خواهم درباره‌ی یک کار مهم دیگر که می‌تواند وضع همه‌ی مردم جهان را بهتر کند، صحبت کنم. کاری که انجام دادنش اصلا سخت نیست ولی می‌تواند باعث اتفاق‌های خیلی خیلی خوب و بزرگی در کل دنیا شود. کاری که نتیجه‌اش این می‌شود که دیگر هیچ کس مریض نشود، هیچ کس فقیر نباشد، هیچ جای دنیا جنگی نباشد.

دنیای خیلی قشنگی می شود. مگر نه؟

پس خوبِ خوب گوش بدهید تا برایتان بگویم چطور می‌توانید کاری کنید که این دنیای قشنگ زودتر درست شود و این اتفاق ها و روزهای خوب زودتر از راه برسد.

بچه‌ها؛ همه‌ی شما درباره‌ی امام زمان شنیده‌اید. امام زمان یا همان حضرت مهدی علیه السلام، آخرین امام ما هستند که الان زنده‌اند و روی همین کره‌ی زمین به صورت ناشناس زندگی می‌کنند. یعنی ما محل زندگی ایشان را نمی‌دانیم و اگر حتی ایشان را یک وقتی در خیابان یا هر جای دیگری ببینیم نمی‌شناسیم. به همین دلیل می‌گویند امام زمان غایب است یا در غیبت است. پس معنی غیبت امام زمین این است که با اینکه ایشان زنده‌اند و در بین مردم رفت و آمد می‌کنند ولی کسی ایشان را نمی‌شناسد.

خب، حالا چرا امام زمان در غیبت هستند و ناشناس و مخفیانه زندگی می‌کنند؟                  

به دستور خدا.

چرا خدا چنین دستوری داده؟              

چون مردم قدر یازده امام قبلی را ندانستند و باعث شدند همه‌ی آنها به شهادت برسند، خدا آخرین امام را از دسترس مردم دور کرده تا هم مردم جریمه بشوند و بفهمند چقدر کار بدی کردند که آن رفتار را با امام های قبلی داشته‌اند و هم جان امام زمان حفظ بشود.

خب، تا کی قرار است این غیبت ادامه داشته باشد؟                   

تا وقتی که مردم از ته دل بخواهند که غیبت امام زمان تمام شود و برای ظهور ایشان یعنی تمام شدن دوران غیبت و ناشناس زندگی کردن امام دعا کنند. هرقدر افراد بیشتری برای ظهور امام زمان دعا کنند، ظهور امام زودتر اتفاق می‌افتد.

حالا، این حرفها چه ربطی به درس امروز ما دارد؟ ربطش اینجاست:

بچه ها؛ خدای خوب و مهربان، یک مأموریت خاص برای امام زمان در نظر گرفته که وقتی ظهور کند، آن را انجام می‌دهد. آن مأموریت هم این است که همه‌ی دنیا را از هرچه ناراحتی و غم و غصه و بیماری و فقر و جنگ و خلاصه هر چه بدی است، پاک کند و همه بتوانند کنار هم شاد و سلامت و خوشبخت زندگی کنند. من و تو می‌توانیم آمدن آن روز بزرگ را جلوتر بیاندازیم!

چطوری؟                 

با درخواست از خدا‌ی مهربان و دعا برای ظهور امام زمان. چون گفتیم خدا گفته اگر مردم واقعا از ته قلب، آمدن امام زمان را بخواهند، زودتر اجازه می‌دهد امام زمان ظهور کند و مأموریت ویژه اش را انجام دهد. پس:

-    درست است که ما هرچه تلاش کنیم، نمی‌توانیم همه‌ی بیماران را خوب کنیم؛ خصوصا اینکه برای خیلی از مریضی‌ها هنوز درمانی پیدا نشده. اما می‌توانیم در کنار این که تلاش می‌کنیم تا کمتر کسی بیمار شود و اگر بیمار شد، کمتر اذیت شود و زودتر خوب شود، یک کار مهم دیگر هم انجام ‌دهیم. آن کار مهم هم این است که دعا کنیم تا خداوند منجی یعنی نجات دهنده‌ی همه‌ی مردم را برساند. او که بیاید، دیگر هیچ کس بیمار نخواهد بود.

-    درست است که ما هر چه تلاش کنیم، نمی‌توانیم همه‌ی مردم دنیا را قانع کنیم که جنگ کار بدی است، اذیت کردن و ظلم به بقیه کار زشتی است و نباید انجام دهند. ولی می‌توانیم در کنارِ این که تلاش می‌کنیم تا همه با هم مهربان باشند و کسی، کسی را اذیت نکند، یک کار مهم دیگر هم انجام ‌دهیم. آن کار مهم، این است که برای آمدن منجی یعنی همان امام زمان مهربان‌مان دعا کنیم. او که بیاید، دیگر به هیچ کس اجازه نمی‌دهد کسی را اذیت کند یا جنگ راه بیاندازد.

-    یا درست است کهما باید هر کاری از دست‌مان بر می‌آید، انجام دهیم تا مشکلات بقیه حل شود و همه خوشحال باشند (مثل کاری که با راه اندازی بازارچه انجام دادیم و دوباره و سه‌باره و چندباره هم انجام می‌دهیم) ولی این را هم می‌دانیم که نمی‌توانیم همه‌ی مشکلات همه‌ی مردم جهان را حل کنیم. خیلی‌ها فقیر هستند، خیلی‌ها بیمار هستند، خیلی‌ها بدهکارند، خیلی‌ها عزیزان‌شان را گم کرده‌اند یا مجبورند دور از آنها زندگی کنند، خیلی‌ها در سیل و زلزله و جنگ، آسیب دیده‌اند، ... وظیفه‌ی ما این است که تا جایی که از عهده‌مان بر می‌آید حواس‌مان به آنها باشد و برای خوشحال شدن‌شان کاری انجام دهیم. اما برای اینکه همه‌ی همه‌ی مردم جهان خوشبخت و خوشحال شوند، باید در کنار تلاش‌مان، برای آمدن منجی هم دعا کنیم.

یعنی در کنار این که تلاش می‌کنیم تا دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را به جای بهتر و صلح آمیزتری تبدیل کنیم، برای آمدن روزی که هیچ کس گرفتار و ناراحت و بیمار و فقیر و درمانده نباشد هم دعا می‌کنیم.

بیایید همین الان با هم یک قراری بگذاریم. از امشب هر جای دنیا که بودیم، هر سن و سال و شغل و وضعیتی که داشتیم، هر شب قبل از خواب، برای ظهور امام مهربان‌مان دعا کنیم. قبول؟

آفرین به شما بچه‌های مسوولیت پذیر که با این کار می‌خواهید به همه‌ی مردم دنیا کمک کنید تا خوشبخت و شاد و سلامت زندگی کنند.

حالا برای اینکه این قولی که دادیم یادمان بماند، بیایید این دستهای دعا را درست کنیم و روی آن با خط خودمان، دعایی را که می‌خواهیم، بنویسیم. مثلا:

-    خدایا؛ ظهور امام زمان‌مان را نزدیک کن تا همه‌ی مشکلات و گرفتاری‌های مردم زمین حل شود.

-    خدایا؛ ظهور نجات بخش همه‌ی مردم زمین را برسان.

life literacy 7 1

بچه‌ها می‌توانند دو کارت دعا درست کنند و یکی را به خانه ببرند و جایی بگذارند که یادآور دعا برای امام زمان و قولی که امروز داده‌اند، باشد. دیگری را هم پانچ کنند و با روبان در فضایی از کلاس آویزان کنند. مثلا یکی از پنجره‌های کلاس را برای این کار در نظر بگیرند و همه‌ی کارتها را به صورت ریسه‌های پرده‌ای از چوب پرده یا سقف آویزان کنند.

دریافت الگوی دست دعا

 

بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص)

 

 

logo-samandehi

جستجو