دست دسی

جلسه بیست و چهارم: به افتخار مامان ها دست بزنیم

maharatha

بسم الله الرحمن الرحیم

دست دسی

   

با اهتمام: زهرا و سارا انتظارخیر؛ زهرا مرادی

   

دوره‌‌ی «دست دسی» با هدف ارتقای مهارت های دست ورزی در کنار رشد مهارتهای تربیتی در کودکان 5 و 6 ساله توسط کارشناسان و مربیان خانه‌ی کودک و نوجوانانِ بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص) تدوین گردیده است.

     

جلسه بیست و چهارم: به افتخار مامان ها دست بزنیم

موضوع: تدارک جشن میلاد حضرت فاطمه (س) و روز مادر

نکات تربیتی و مهارتهای مورد توجه:

-    تمرین کار گروهی و همکاری

-    افزایش اعتماد به نفس

-    حضور فعال در جمع

-    حفظ سوره کوثر

   

فعالیت هنری: تزیین مکان برگزاری جشن

   

خب دیگر چیزی به روز تولد حضرت فاطمه (س) و روز مادر نمانده است. کادوی روز مادرمان که آماده است. یک شعر قشنگ هم که برای آن روز آماده کرده ایم. بیایید یک بار دیگر شعر را با هم بخوانیم تا در روز جشن، خیلی خوب آن را اجرا کنیم.

{مربی در فواصل مختلف کلاس، از بچه ها بخواهد شعر را به همان شیوه ای که جلسه‌ی قبل توضیح داده شد، اجرا کنند تا کاملا به آن مسلط شوند.}

حالا باید دو تا کار بکنیم. اول اینکه: یک سوره‌ی کوچولو از قرآن را حفظ کنیم تا اول برنامه، آن را بخوانیم. اسم سوره ای که می‌خواهیم بخوانیم، سوره‌ی کوثر است. کوثر، یکی از اسم های حضرت فاطمه (س) است. خدای مهربان که خیلی حضرت فاطمه (س) را دوست دارد، در این سوره درباره‌ی حضرت فاطمه (س) و اینکه چقدر حضرت فاطمه (س) خوب است صحبت می‌کند.

{مربی، صدای ترتیل سوره‌ی کوثر را چند مرتبه برای بچه ها پخش می‌کند تا کم کم بتوانند آن را حفظ شوند. خواندن این سوره، 20 ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و بچه ها زود آن را یاد می‌گیرند.}

دومین کاری که باید انجام دهیم، این است که اینجا را برای جشن آماده کنیم.

مربی، بچه ها را هدایت می‌کند تا با استفاده از بادکنک و ریسه ها و وسایل تزیینی، مکان برگزاری جشن را تزیین کنند. در حین کار، چند بار دیگر هم سوره کوثر همخوانی شود. همچنین، متن اجرای دو نفره که جلسه‌ی پیش مطرح شد، با افراد منتخب تمرین شود.

تک تک مادرانِ دانش آموزان توسط مربی به جشن دعوت شوند و تاکید شود بچه ها برای برگزاری این جشن خیلی زحمت کشیده اند. لذا عدم حضور مادر، خصوصا در جمعی که بقیه‌ی مادران کنار فرزندان شان هستند، در روحیه‌ی کودک، تاثیر مخربی خواهد گذاشت.

چنانچه در بین نوآموزان، کودکی هست که مادرش فوت شده یا به هر دلیلی دسترسی به ایشان وجود ندارد، ملاحظات خاصی در نظر گرفته شود. در چنین مواردی حتما مربی با کودک صحبت کند و به او این اطمینان را بدهد که مادرش هر کجا که هست، (در شهری دیگر یا پیش خدا) او را خیلی دوست دارد و به او فکر می‌کند و از خوشحالی او خوشحال می‌شود ... از او بپرسید آیا دوست دارد در این جشن، شخص دیگری (مثلا مامان بزرگ یا خاله یا عمه یا ...) به جای مادرش دعوت شود؟ نتیجه‌ی صحبت با نوآموز، به سرپرست فعلی او منتقل شود و بهترین تصمیم اتخاذ گردد.

اگر والدینِ کودکی از هم جدا شده اند و کودک و مادر از هم جدا زندگی می‌کنند، با پدر کودک، تماس بگیرید و ماجرای جشن را مطرح کرده، نظر ایشان را در این زمینه جویا شوید. چنانچه مانعی برای حضور مادر در مراسم وجود نداشت، راه ارتباطی با مادر را درخواست کنید و او را به جشن دعوت کنید. اما اگر به هر دلیلی امکان حضور مادر نبود یا به صلاح نبود، از پدر بخواهید راه حلی پیشنهاد کند تا کودک، اذیت نشود.

جشن شامل برنامه های زیر خواهد بود:

-    قرائت سوره کوثر توسط کودکان

-    تبریک میلاد حضرت فاطمه و روز مادر با اجرای دو نفره‌ی بچه ها: متن «سلام به همه‌ی مامان ها ...»

-    مسابقه بین کودکان و مادران:

O    مسابقه پییشنهادی 1: پرتاب توپ در کیسه: مادر، یک کیسه پلاستیکی در دست می‌گیرد و کودک باید توپ هایی سایز توپهای استخر توپ را داخل کیسه پرتاب کند. هر مادر و کودکی که توپ بیشتری در کیسه داشته باشند، برنده می‌شوند.

O     مسابقه‌ی پیشنهادی 2: گاز زدن سیب آویزان، با دستهای بسته: برای هر مادر و کودک، یک سیب که از نخ آویزان شده است، در نظر می‌گیریم. مادر و کودک باید به کمک هم و در حالی که دست شان بسته است، سیب را بخورند. گروهی که سیب شان بیشتر خورده شده باشد، برنده هستند.

-    پذیرایی توسط کودکان

-    اجرای سرود توسط کودکان

-    اهدای کارت تشکر به مادران (هر کودکی که کارت خود را به مادرش می‌دهد، دست مادر را هم می‌بوسد.)

-    پخش مولودی حضرت فاطمه (س)

 

بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص)

 

 

logo-samandehi

جستجو