کودک و نوجوان

 

هدف اصلی از تاسیس این بخش، دستیابی به جامعه‌ای مطلوب‌تر با تربیت فرزندانی شاداب، سالم و صالح است. مربیان دلسوز و دغدغه‌مندِ خانه‌ی کودک و نوجوان بنیاد محمّد (ص) تلاش می‌کنند تا این مهم را در 4 حوزه‌‌ی فعالیتیِ زیر محقق سازند:

-   رساندن محتوای تربیتیِ مناسب به والدین و مربیان

-   تعامل اثربخش با کودکان و نوجوانان

-   حل مشکلات معیشتی کودکان و نوجوانان (مرتبط با بخش خیریه بنیاد محمد (ص))

-   ارائه‌‌ی مشاوره به والدین و فرزندان (مرتبط با بخش مشاوره‌‌ی بنیاد محمد (ص))

رساندن محتوای تربیتیِ مناسب به والدین و مربیان

در این حوزه، پس از نیازسنجی و پژوهش، محتواهای کاربردیِ مورد نیاز والدین و مربیان جهت تربیت کودکان و نوجوانان تدوین و ارائه‌‌‌ می‌گردد.

بسیاری از این مطالب، جهتِ استفاده‌‌ی آسانِ مخاطبان، بر روی سایت کودک و نوجوان بنیاد محمد (ص) تحت عناوینی همچون «تربیت فرزند»، «مهارتهای زندگی»، «مناسبت ها»، ... بارگذاری شده است.

برخی محتواها نیز با برگزاریِ کارگاه‌‌‌های متنوع در اختیار والدین قرار‌‌‌ می‌گیرند؛ و برخی دیگر از طریق همکاری مستقیم با آموزش و پرورش در قالب اجرای دوره‌‌‌های «ضمن خدمت» و «تربیت مربی» به مربیان عرضه‌‌‌ می‌گردد. برگزاری دوره‌‌‌های «پیام ملکوت»، «مقابله با تهاجم فرهنگی»، «رویش»، «آشنایی با ادیان و فرق»، «چگونه عاقل‌تر شویم؟» ... در مدارس و مناطق مختلف آموزش و پرورش، از جمله خدمات بنیاد محمد (ص) در زمینه‌‌ی تربیت فرزند بوده است.

تعامل اثربخش با کودکان و نوجوانان

خانه‌‌ی کودک و نوجوان بنیاد محمد (ص) با برگزاری کلاس‌‌‌های مهارتی – تربیتی و همچنین برنامه‌‌‌های جذاب مناسبتی، بستری مناسب و تاثیرگذار برای تربیت دانش آموزان ایجاد نموده است. این کلاس ها، هم در مکان بنیاد و هم در مدارس، فرهنگسراها، سراهای محله، کانون‌‌‌های قرآن، مساجد، مهدهای کودک، ... برگزار‌‌‌ می‌گردد. (جهت اطلاع از دوره‌ها و شرایط برگزاری آن، با بنیاد محمد (ص) تماس حاصل فرمایید.)

بخش کودک و نوجوان در تلاش است در محیط وب نیز فضای مناسبی برای بهره مندی دانش آموزان ایجاد کند تا بتوانند از خوراک تربیتی سالم بهره مند گردند. در حال حاضر قسمت هایی از سایت کودک و نوجوان به دانش آموزان اختصاص داده شده و در آینده نیز با یاری خداوند مهربان گسترده‌تر خواهد شد.

حل مشکلات معیشتی کودکان و نوجوانان

فرزندان ما برای رشد و شکوفایی، نیازمند محیطی امن، راحت و سالم هستند. اما به دلیل مشکلات شدید مالیِ بعضی خانواده ها، گاهی کودکان و نوجوانانِ این مرز و بوم از ابتدایی ترین حقوق و امکانات هم محروم‌‌‌ می‌مانند. حقوقی مانند: داشتن غذای گرم و کافی، سرپناه امن و راحت، آغوش با محبت خانواده، امکان سوادآموزی و حتی بازی! و چه بسیار کودکان بیگناهی که قربانی اعتیاد یا بزهکاریِ والدین شان شده اند و حتی سلامتی خود را نیز از دست داده اند.

بنیاد محمد (ص) با تأسی از رسول مهربانی که همواره با کودکان مهربان بود و به ایشان توجه ویژه ای داشت، تلاش‌‌‌ می‌کند در حد توان، شرایط معیشتیِ کودکان و نوجوانان را بهبود بخشد تا شادتر، سالم‌تر و بهتر رشد کنند. به منظور تحقق این هدف، دو بخش «کودک و نوجوان» و «خیریه» با یکدیگر تعامل و همکاری دارند تا بهترین خدمات را به خانواده‌ها ارائه نمایند.

ارائه‌‌ی مشاوره به والدین و فرزندان

خانه‌‌ی کودک و نوجوان بنیاد محمد (ص) با همکاری بخش «مشاوره» این امکان را فراهم کرده تا خانواده‌ها بتوانند مشکلاتی را که در ارتباط با فرزندان شان دارند مطرح کنند و راهکاری مناسب برای رفع آن دریافت نمایند. گاهی یک چالش کوچک خصوصا در سن بلوغ فرزندان، آینده‌‌ی ایشان را به کلی دگرگون و نابود‌‌‌ می‌سازد. بنیاد محمد (ص) کمک‌‌‌ می‌کند تا این بحران‌ها به بهترین شیوه‌‌ی ممکن سپری شوند. (جهت اطلاع از خدمات مشاوره و تعیین قرار ملاقات، با بنیاد محمد (ص) تماس حاصل فرمایید.)

  

 

بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص)

 

 

logo-samandehi

جستجو